Les Tisserands

— Cross-over tussen folk, jazz en oude muziek in de geest van de Katharen (2006)

Zefiro Torna - Amorroma - Traces

  1. Jowan Merckx - arr. R. Schlesinger - La cara originala
  2. Peirol, Els Van Laethem - arr. Les Tisserands - tekst Peirol (c1188-c1222) - si be'm sui luènh
  3. Jowan Merckx - arr. Vincent Noiret - L'uelh del vesent
  4. Els Van Laethem - arr. Les Tisserands - tekst Bernard de Ventadorn (c1145-c1180) - Tant ai mon còr
  5. Jowan Merckx - sander
  6. Jowan Merckx - arr. M. De Cat - Lo present etèrn
  7. Jowan Merckx - arr. R. Schlesinger - L'illusion demascada
  8. Els Van Laethem - arr. Les Tisserands - tekst Peirol (c1188-c1222) - En jòi que'm demòra
  9. Els Van Laethem - tekst Raimon de Miraval (c1190-c1220)/Jowan Merckx - Entre dos volers/scoone figure
  10. Jowan Merckx - arr. R. Schlesinger - pur amor
  11. Jowan Merckx - arr. R. Schlesinger, B. Van Reeth - fama publica
  12. Jowan Merckx - arr. B. Van Reeth - Arbor vitae
  13. Giraut Riquier - arr. Els Van Laethem, Jurgen De bruyn - tekst Riquier (c1230-c1300) - No'm sai d'amor
  14. Jowan Merckx - arr. B. Van Reeth, Vincent Noiret / Jowan Merckx - colèra ò pietat / l'indivisible


De traditionele muziekgroep Amorroma, het historische muziekensemble Zefiro Torna en jazzsaxofonist en fluitist Philippe Laloy (Traces, Tricycle) ontmoeten elkaar in een programma doordrongen van de geest van het Katharisme. De Katharen vormden in de 12de en 13e eeuw een belangrijke spirituele beweging die wars van alle dogma’s hoge menselijke waarden als soberheid, immaterialiteit en 'noblesse de coeur' nastreefden. Als ketters, in Vlaanderen ook wel Phiphles (fluitspelers ?) en in Frankrijk Parfaits, Bonhommes of Tisserands (wevers) genoemd werden ze door de inquisitie vervolgd en finaal ten val gebracht in de zuidfranse Pyreneeënstad Montségur.

Occitanië was de streek waar het Kathaarse fenomeen floreerde en waar tegelijkertijd ook het troubadoursrepertoire tot ontwikkeling kwam. Verscheidene poëtische teksten van figuren als Marcabrun, Bernard de Ventadour en Raymond de Miraval leunen aan bij de ideeën en handelingen van de Katharen en getuigen van een grote vrijheidszin.
De middeleeuwse teksten en melodieën vormen een inspiratiebron in het programma, evenals de melodieën van Jowan Merckx die als contrafacten reminiscenties oproepen aan vroegere tijden en aan diverse Europese en Oosterse culturen. Ze worden door het collectief gearrangeerd tot weefsels die opvallen door hun gevarieerde textuur en kleurenrijkdom.

Is het klassiek? Is het folk? Is het jazz? Wat maakt het er toe. Dit is gewoon een prachtige kijk op ons eigen Europees verleden en dit met een hedendaagse blik. Er wordt dikwijls wild gedaan over de erfenis van de Afrikaanse griots (en soms weliswaar terecht) maar te dikwijls zijn we beschaamd om beter kennis te maken met onze eigen cultuurgeschiedenis. Georges Tonla Biquet, MazzMusikaS 58

De dualiteit in de Kathaarse doctrine gebaseerd op de tegenstelling van het goede en kwade, het Yin en het Yang uit zich in een veelheid aan contrasten. Complexe polyfonie staat tegenover de eenvoud van een eenstemmige melodie, exalterende dansmuziek tegenover verhalende ballades, de sterke, donkere en snijdende klanken van de doedelzak, contrabas, viola da gamba en bouzouki tegenover de zachte instrumenten als luit, harp, vedel en fluiten. De dialoog wordt gevoerd door de improvisaties op sopraansax, de vrouwelijke stem en de poëzie van de Troubadours.

Els Van Laethem doet haar Huelgasroots weer alle eer aan maar gaat even gezwind mee in de improvisaties. Er zijn Bulgaarse toonaarden, er zijn Ierse en Schotse invloeden en er zijn bourrées, er is Barok en Mexicaanse zarabanda. Er is vanalles, het wemelt van de hoogstandjes, maar evengoed is er eenvoud. Dit is puur luistergenot, is het resultaat van acht niet te onderschatten creatieve musici. Al De Boeck, De Standaard

Amorroma
Jowan Merckx fluiten, doedelzak, gaita, composities
Bert Van Reeth bouzouki
Rheidun Schlesinger keltische harp

Traces
Philippe Laloy sopraansax
Vincent Noiret contrabas

Zefiro Torna
Els Van Laethem zang, composities
Liam Fennelly vedel, viola da gamba
Jurgen De bruyn luiten, artistieke leiding

Michel Van Achter recording, mixing, mastering, producing

Els Sallets artwork
Pachenco.com & Stefaan Algoet fotografie

Uitgebracht bij homerecords.be