Volgende week beginnen de repetities voor voorstelling L’ALQUIMISTA in Barcelona, in het Theatre Nacional de Catalunya. Michael De Cock maakte een theaterbewerking van het boek Hermetisch Zwart van de Belgische schrijfster Marguerite Yourcenar en regisseert. Luitist Jurgen De bruyn staat mee op het podium en voorziet samen met componist Alain Franco de soundtrack van het verhaal dat zich afspeelt in het 16deeeuwse Europa met een focus op de laatste jaren van de Brugse arts en alchemist Zeno en op universele thema’s als menselijkheid en vrijheid in woelige tijden.
De première zal plaatsvinden op 11 mei 2023. De tickets zijn te koop via TNC.
De Theaterkrant beschrijft The Mass Man als "intrigerende muzikale meditatie over massa, macht en manipulatie".
De volledige recensie is beschikbaar hier.
We hadden het genoegen om THE MASS MAN te tonen aan een uitverkochte zaal in Concertgebouw Brugge. Voorafgaand aan de voorstelling deelden Muziektheater Transparant regisseur Wouter Van Looy en artistiek directeur van Zefiro Torna Jurgen De bruyn hun gedachten met het publiek. Ze verklaarden hoe Nobelprijswinnaar Elias Canetti en zijn meesterlijk boek over de thema's massa en macht, middeleeuwse kruisvaarders liederen en filmbeelden van Wim Catrysse de grondstof vormen van een aangrijpende muziektheatervoorstelling..
Theatercriticus Johan Thielemans schreef een boeiende recensie.
De CD TIME CRAWLS is uit bij het label HOMERECORDS.BE en ook verkrijgbaar via onze webshop (> CD).
Zefiro Torna neemt je naar een tijdloos universum met een herinterpretatie van de 17e eeuwse broken consort music. De door fluitiste Jowan Merckx gecreëerde melodieën kregen een nieuwe bewerking voor fluit, viool, viola da gamba, violone, harp en luit door de componisten Marnix De Cat en Martin Valcke. De nieuw geschreven muziek draagt sporen van barok en traditionele muziek uit heel Europa. De muziek die nu eens melancholisch, dan weer lichtvoetig en feestelijk is, fascineert door haar ingenieus uitgewerkte textuur en nodigt uit tot dansen.
Dit najaar staat het zinnenprikkelende laboratorium BALSAM met Laika, Theater der Zinnen centraal. Na twee speelreeksen op het Boulevardfestival in Den Bosch en Cultura Nova in Heerlen in augustus, is de ploeg helemaal opgewarmd. Zet u dus schrap voor een bezwerend ritueel waarin muziek, geuren en smaken u onderdompelen in de zinderende wereld van de alchemie! Naast het Greenwich+Docks International Festival in Londen en een tournee door Portugal en Frankrijk, passeert BALSAM ook langs tal van Belgische speelplekken.
--> Neem een kijkje in de agenda voor alle data
Zefiro Torna
De traditionele muziekgroep Amorroma, het historische muziekensemble Zefiro Torna en jazzsaxofonist en fluitist Philippe Laloy (Traces, Tricycle) ontmoeten elkaar in een programma doordrongen van de geest van het Katharisme. De Katharen vormden in de 12de en 13e eeuw een belangrijke spirituele beweging die wars van alle dogma’s hoge menselijke waarden als soberheid, immaterialiteit en 'noblesse de coeur' nastreefden. Als ketters, in Vlaanderen ook wel Phiphles (fluitspelers ?) en in Frankrijk Parfaits, Bonhommes of Tisserands (wevers) genoemd werden ze door de inquisitie vervolgd en finaal ten val gebracht in de zuidfranse Pyreneeënstad Montségur.
Occitanië was de streek waar het Kathaarse fenomeen floreerde en waar tegelijkertijd ook het troubadoursrepertoire tot ontwikkeling kwam. Verscheidene poëtische teksten van figuren als Marcabrun, Bernard de Ventadour en Raymond de Miraval leunen aan bij de ideeën en handelingen van de Katharen en getuigen van een grote vrijheidszin.
De middeleeuwse teksten en melodieën vormen een inspiratiebron in het programma, evenals de melodieën van Jowan Merckx die als contrafacten reminiscenties oproepen aan vroegere tijden en aan diverse Europese en Oosterse culturen. Ze worden door het collectief gearrangeerd tot weefsels die opvallen door hun gevarieerde textuur en kleurenrijkdom.
De dualiteit in de Kathaarse doctrine gebaseerd op de tegenstelling van het goede en kwade, het Yin en het Yang uit zich in een veelheid aan contrasten. Complexe polyfonie staat tegenover de eenvoud van een eenstemmige melodie, exalterende dansmuziek tegenover verhalende ballades, de sterke, donkere en snijdende klanken van de doedelzak, contrabas, viola da gamba en bouzouki tegenover de zachte instrumenten als luit, harp, vedel en fluiten. De dialoog wordt gevoerd door de improvisaties op sopraansax, de vrouwelijke stem en de poëzie van de Troubadours.