Agenda

Nieuws

05-09-2024:

HERBELEEF UNITY IN DIVERSITY @ MORGENLAND FESTIVAL OSNABRÜCK

Het concert van UNITY IN DIVERSITY op Morgenland Festival Osnabrück werd op 28 augustus uitgezonden op Deutschlandfunk Kultur. De opname blijft beschikbaar tot eind september.

De opname biedt de gelegenheid om de bijzondere vierde editie van het residentieproject Unity in Diversity met de Israëlische contratenor Doron Schleifer, de Libanees-Palestijnse zanger Haitham Haidar en topmuzikanten Alon Sariel, Christos Barbas en Jurgen De bruyn, te herbeleven. Het concert werd razend enthousiast onthaald.


03-04-2024:

Unity in Diversity #2

Eind april start de tweede editie van het Europese luitliederen project Unity in Diversity. Luitist Jurgen De bruyn en mandolinevirtuoos Alon Sariel krijgen gezelschap van zangeressen Lore Binon en Elly Aerden, van Vittoria Pagani op de Indische Sarod en van de ney en lavta speler Christos Barbas. De creatie tijdens LUNALIA, Festival van Vlaanderen Mechelen, maakt deel uit van het Mechels stadsfestival Construct Europe, en kadert in het Belgisch voorzitterschap van de EU Raad. Na de première volgen concerten in Hasselt en Dilbeek.

Om je alvast in te tunen kan je naar de podcast luisteren die door Evita Nossent gemaakt werd. Daarin vertellen de muzikanten over hun ervaringen tijdens de eerste residentie in Laus Polyphoniae Antwerpen. Ze getuigen over hun persoonlijke muziekpraktijk en hoe ze zich opstellen voor nieuwe ontmoetingen.

Met de woorden van Alon: “…what we present on stage is the wishfull thinking of what could be in Europe in the future, if the European dream actually works”.

Podcast

03-04-2024:

The Mass Man op O. Festival

Op 17 mei is The Mass Man, een samenwerking tussen Zefiro Torna en Muziektheater Transparant, te gast op het O. Festival in Rotterdam.

Regisseur Wouter Van Looy, videokunstenaar Wim Catrysse en schrijver Peter Verhelst baseren zich voor de voorstelling op het boek ‘Massa en Macht’ van Elias Canetti. De Nobelprijswinnaar beschrijft zijn ervaringen met de massabewegingen in het begin van de 20ste eeuw en vermengt ze met indrukwekkende sociologische en antropologische inzichten. Het boek leest niet alleen als een reflectie op het verleden, het is ook een gids voor vandaag.

Solistische zanger/performers, instrumentalisten op luit, cornetto, trompet en drums, een geluidsinstallatie kunstenaar en elektronische soundscapes geven nieuwe vorm en uitdrukking aan een brede waaier van subgenres van het middeleeuwse kruisvaarderslied. Ze tonen een genuanceerd beeld van een complexe tijd en keerpunt in de geschiedenis, gekenmerkt door veranderende identiteiten en wereldbeelden.

Trailer

22-03-2023:

L’ALQUIMISTA in Barcelona

Volgende week beginnen de repetities voor voorstelling L’ALQUIMISTA in Barcelona, in het Theatre Nacional de Catalunya. Michael De Cock maakte een theaterbewerking van het boek Hermetisch Zwart van de Belgische schrijfster Marguerite Yourcenar en regisseert. Luitist Jurgen De bruyn staat mee op het podium en voorziet samen met componist Alain Franco de soundtrack van het verhaal dat zich afspeelt in het 16deeeuwse Europa met een focus op de laatste jaren van de Brugse arts en alchemist Zeno en op universele thema’s als menselijkheid en vrijheid in woelige tijden.

De première zal plaatsvinden op 11 mei 2023. De tickets zijn te koop via TNC.

Nieuwsbrief

Selecteer hieronder hoe je op de hoogte wil blijven van de activiteiten van Zefiro Torna:

Je kan op elk moment uitschrijven door op de 'uitschrijflink' te klikken in de voettekst van elke email die je van ons krijgt, of door contact met ons op te nemen via info@zefirotorna.be We zullen je gegevens met respect behandelen. Door hieronder te klikken, stem je ermee in dat wij je gegevens mogen verwerken in overeenstemming met onze privacyvoorwaarden.

Tears of Joy

— Een heerlijke muzikale ‘blend’ uit het 17de-eeuwse Engeland (2009)

Zefiro Torna

    In het vroege 17de-eeuwse Engeland van Elisabeth I en de Stuarts hield men erg van ‘a good song’ en van dansmuziek. Een traditionele ‘ground’, allemandes, pavanes en gaillardes, country dances, jigs en catches weerklonken er naast een folksong, een melancholisch luitlied, een Italiaanse madrigaal of driestemmige ‘canzonette’. Het was een periode waarin de muziek doorspekt was met referenties aan exuberante hofspelen of masques en aan de tragedies of komedies van het Shakespeariaanse theater. Vele componisten waren trouwens verbonden aan het befaamde toneelgezelschap The Kings’s Men.

    Grootmeester John ‘semper dolans’ Dowland en tijdgenoot Robert Johnson zetten de eeuw in met hun exquise liederen en superbe luitmuziek. Vocaal-instrumentale consortmuziek vinden we o.a. bij Thomas Morley, Philip Rosseter en Richard Allison. Ze worden opgevolgd door componisten als Henry Lawes en William Webb die vooral bekend zijn voor hun kwalitatieve songbooks. Tot slot belanden we rond 1650 bij de succesvolle uitgever van het handboek voor Engelse dansmuziek, getiteld “The Dancing Master”, John Playford.

    Het ensemble Zefiro Torna brengt het crème van de Belgische historische en traditionele muziekscène samen en zorgt voor een heerlijk muzikale ‘blend’ waarbij de glasheldere stem van sopraan Cécile Kempenaers zich vermengt met de snarenweelde van luiten, cister, gitaar, theorbe en de nyckelharpa.

    How does one reconcile the past to the present? How does one mediate a language, and an idiom, that seems so remote and so alien? (…) This band’s answer, largely, is to warp drive back to the future; to energise, Star Trek style, onto a distant time and planet armed with the impedimenta of post-1960s folk music. They have boldly gone where few, if any, have gone before. Lute songs, Jim, but not as we know them. Jonathan Woolf, Musicweb International

    Tears of Joy balanceert fijnzinnig tussen pure schoonheid, tragedie, verinnerlijking en joligheid, pikanterieën en een ‘groovy feel’.



  1. Anon. - Shall I weep or shall I sing
  2. Thomas Brewer (1611-c1660) - Mistake me not, I am as cold as hot
  3. Robert Ramsey (fl. 1616-1644) - Go perjur’d man! And if you e’er return
  4. Matthew Locke (1621-1677) - Pavane
  5. Thomas Morley (1557-1602) - Thyrsis and Milla (The First part)/She straight her light green silken coats (The Second part)
  6. Anon. - Have I caught my heav’nly jewel
  7. Thomas Campion (1567-1620) - It fell on a sommers day
  8. John Bartlet (fl.1610) - Of all the birds that I do know
  9. Anon. - Drewries accordes
  10. Anon. - La Rossignol
  11. Francis Pilkington (c1570-1638) - Rest, sweet nymphs
  12. Henry Lawes (1596-1662) - Slide soft you silver floods
  13. Anon. - My ladies careys dump
  14. William Webb (fl.1620-1656) - Pow’rful Morpheus, let thy charms
  15. Robert Johnson (c1583-1633) - With endless tears
  16. Robert Johnson (c1583-1633) - The Flat Pavan - Galliard
  17. Thomas Robinson (1588-1610) - A Song to the Cittern “Now Cupid, look about thee”
  18. Tobias Hume (c1569-1645) - Tobacco
  19. Broadside Ballad - Tobacco
  20. Thomas Ravenscroft (c1582-c1635) - Martin said to his man
  21. Thomas Ravenscroft (c1582-c1635) - A Round of three country dances in one
  22. Trad. - Butterfly (Jig)
  23. Robert Johnson (c1583-1633) - Have you seen the bright Lily grow
  24. John Dowland (1563-1626) - Time stands still


Cécile Kempenaers sopraan
Didier François nyckelharpa
Jurgen De bruyn renaissanceluit, aartsluit, barokgitaar, zang
Philippe Malfeyt renaissanceluit, cister, theorbe, barokgitaar, percussie