LUNALIA // artist in residence - Sint Romboutstoren, Mechelen
LUNALIA // artist in residence - Sint Romboutstoren, Mechelen
LUNALIA // artist in residence - CC Mechelen, Minderbroederskerk
LUNALIA // artist in residence - CC Mechelen, Minderbroederskerk
Het concert van UNITY IN DIVERSITY op Morgenland Festival Osnabrück werd op 28 augustus uitgezonden op Deutschlandfunk Kultur. De opname blijft beschikbaar tot eind september.
De opname biedt de gelegenheid om de bijzondere vierde editie van het residentieproject Unity in Diversity met de Israëlische contratenor Doron Schleifer, de Libanees-Palestijnse zanger Haitham Haidar en topmuzikanten Alon Sariel, Christos Barbas en Jurgen De bruyn, te herbeleven. Het concert werd razend enthousiast onthaald.
Eind april start de tweede editie van het Europese luitliederen project Unity in Diversity. Luitist Jurgen De bruyn en mandolinevirtuoos Alon Sariel krijgen gezelschap van zangeressen Lore Binon en Elly Aerden, van Vittoria Pagani op de Indische Sarod en van de ney en lavta speler Christos Barbas. De creatie tijdens LUNALIA, Festival van Vlaanderen Mechelen, maakt deel uit van het Mechels stadsfestival Construct Europe, en kadert in het Belgisch voorzitterschap van de EU Raad. Na de première volgen concerten in Hasselt en Dilbeek.
Om je alvast in te tunen kan je naar de podcast luisteren die door Evita Nossent gemaakt werd. Daarin vertellen de muzikanten over hun ervaringen tijdens de eerste residentie in Laus Polyphoniae Antwerpen. Ze getuigen over hun persoonlijke muziekpraktijk en hoe ze zich opstellen voor nieuwe ontmoetingen.
Met de woorden van Alon: “…what we present on stage is the wishfull thinking of what could be in Europe in the future, if the European dream actually works”.
Op 17 mei is The Mass Man, een samenwerking tussen Zefiro Torna en Muziektheater Transparant, te gast op het O. Festival in Rotterdam.
Regisseur Wouter Van Looy, videokunstenaar Wim Catrysse en schrijver Peter Verhelst baseren zich voor de voorstelling op het boek ‘Massa en Macht’ van Elias Canetti. De Nobelprijswinnaar beschrijft zijn ervaringen met de massabewegingen in het begin van de 20ste eeuw en vermengt ze met indrukwekkende sociologische en antropologische inzichten. Het boek leest niet alleen als een reflectie op het verleden, het is ook een gids voor vandaag.
Solistische zanger/performers, instrumentalisten op luit, cornetto, trompet en drums, een geluidsinstallatie kunstenaar en elektronische soundscapes geven nieuwe vorm en uitdrukking aan een brede waaier van subgenres van het middeleeuwse kruisvaarderslied. Ze tonen een genuanceerd beeld van een complexe tijd en keerpunt in de geschiedenis, gekenmerkt door veranderende identiteiten en wereldbeelden.
De uitzending van het YULE concert op Klara kan nog steeds online beluisterd worden:
Luister hier het interview met Meskerem en Lore op Music Matters
Volgende week beginnen de repetities voor voorstelling L’ALQUIMISTA in Barcelona, in het Theatre Nacional de Catalunya. Michael De Cock maakte een theaterbewerking van het boek Hermetisch Zwart van de Belgische schrijfster Marguerite Yourcenar en regisseert. Luitist Jurgen De bruyn staat mee op het podium en voorziet samen met componist Alain Franco de soundtrack van het verhaal dat zich afspeelt in het 16deeeuwse Europa met een focus op de laatste jaren van de Brugse arts en alchemist Zeno en op universele thema’s als menselijkheid en vrijheid in woelige tijden.
De première zal plaatsvinden op 11 mei 2023. De tickets zijn te koop via TNC.
Zefiro Torna - Antwerps Kathedraalkoor
In 1582 publiceert Jaakko Finno, directeur van de kathedraalschool van Turku, samen met Petri, een Fins student aan de universiteit van Rostock, een bijzondere collectie Latijnse liederen voor de Schola Aboensi (Lat. Voor Turku).
Het boek, Piae Cantiones ecclesiasticae et scholasticae veterum episcoporum bevat muziek van een uiteenlopende chronologische en geografische achtergrond. Stilistisch gezien is de inhoud duidelijk ouder dan de publicatiedatum suggereert: sommige composities dateren zelfs van rond het jaar 1000. Het hoofdaandeel van de composities behoort echter tot de 15e-eeuwse Germaans-Boheemse cantio-traditie. Er zijn bovendien links met Franse, Spaanse en Italiaanse bronnen en Vlaamse meesters als Jacob Obrecht, wat waarschijnlijk verklaard kan worden door de continue aanwezigheid van Finse studenten aan de katholieke universiteiten van heel Europa.
De religieuze liederen,- voor het grootste deel kerstliederen – zijn gegroepeerd volgens het kerkelijk jaar: Kerstmis, Pasen, Pinksteren. De overige liederen gaan over de vergankelijkheid van het aardse leven, la condition humaine, het leven van schoolkinderen, Bijbelse onderwerpen en het ontwaken van de natuur in de lente.
Slechts weinig muziekcollecties uit de 16e eeuw zijn zo stevig verankerd in het hedendaagse muzikale leven als de Piae Cantiones in Finland. Sinds de bloei van de nationale romantiek in de vroege 20ste eeuw zijn ze niet meer weg te denken uit het Finse.koor- en kerkrepertoire. Ook in de religieuze volksmuziek van Finland vinden we varianten van de cantiones, en verschillende componisten hebben de liederen bewerkt, zoals Jean Sibelius in zijn 'Carminalia'.
Zefiro Torna vertolkt de Piae Cantiones met een 15e-eeuws instrumentarium, een zangstem en knapenkoor. Het gebruik van het Finse hakkebord of kantele legt een link tussen de academische muziek en de volkstraditie.
Els Van Laethem sopraan
Jowan Merckx fluit, doedelzak
Liam Fennelly vedel
Frank Van Eycken percussie
Timo Väänänen kantele
Jurgen De bruyn luit, artistieke leiding
Kinderkoor - Antwerps Kathedraalkoor olv Sebastiaan Van Steenberge
Opgenomen van 1-3 juni 2007 in de Academiezaal, Sint-Truiden
Uitgebracht door Et'cetera